keskiviikko 28. toukokuuta 2014

The intouchables: Rakkauselokuva ilman romantiikkaa


Penkillä istuu rivissä turvallisia, kunnollisia ja kuolettavan tylsiä vaihtoehtoja. Se on kuin katsaus minkä tahansa romanttisen komedian alkuasetelmaan: treffejä kiitettävien sulhoehdokkaiden kanssa ilman minkäänlaista kipinää. Lopulta paikalle ilmestyy väkisin iso, tumma, nahkatakkinen mies joka ei yritä olla kohtelias tai tuntea sääliä; perinteinen paha poika. The Intouchables aloittaa nerokkaasti kääntämällä seurustelusuhteet työnhakutilanteeksi.

Riski ja arvaamaton Driss tuo pyörätuolissa elävän Philippen elämään uusia tuulia. Täysin vailla vammaiskoulutusta hän ei kohtele työnantajaansa kuin potilasta, vaan ratkaisee asioita inhimillisesti, kuin tekisi kenen tahansa muun kanssa. Hänelle ei tule mieleenkään tarjota keinotekoista happea säiliöstä, vaan vie Philippen kaupungin ulkoilmaan. Driss näyttää, että sääntöjen rikkominen ei ole välttämättä vaarallista, päinvastoin.

Samalla toisinpäin: köyhän kodin ja osittain katujen kasvatti Driss on kova luu, joka rikkoo käytössääntöjä puhtaasta tietämättömyydestä. Päädyttyään asumaan todennäköisesti kaupungin rikkaimman miehen luokse, toimimaan sen elintason ihmisten kanssa, hänen väkivaltainen impulsiivisuutensa kesyyntyy määrätietoiseksi periaatteellisuudeksi. Kovistelu on ehkä edelleen tapa lähestyä virheitä, mutta hän alkaa tehdä sen yleisemmän hyvän nimissä – kunnioita muita ihmisiä, sekä henkilökohtaisesti että pysäköinnissä.

Kohtaus, josta koko elokuva alkaa, luo Philippen ja Drissin suhteelle äänimaiseman. He ajelevat hiljaa pitkin öisiä teitä, kunnes innostuvat kaahaamaan ja saavat poliisit peräänsä. Kameran kuvatessa auton sisällä, kuinka miehet istuvat hiljaa välillä huomaamattomasti vilkuillen toisiaan, soi kaunis rauhallinen pianomusiikki. He ovat harmoniassa keskenään, voivat hyvin. Kuitenkin muu maailma, auton ulkopuoli, kuulee vain renkaiden ininän ja moottorin murinan, heidän ystävyytensä vaarallisuuden ja epäsovinnaisuuden. 

He saavat toisiltaan paljon, mutta lopulta Philippe katsoo parhaaksi päästää ystävänsä elämään omaa elämäänsä. Tämän jälkeen, klassisen romanttisen elokuvan tapaan, hoitajat vaihtuvat, Philippe on onneton, eikä pidä kenestäkään. Eihän yksikään koulutettu hoitaja veisi rampaa varjoliitämään kuten Driss.

Elokuva on ehdottomasti rakkaustarina, ei perinteisen romanttinen mutta kuvaa miesten platonista rakkautta. Kun heidän on pakko erota, on kyse vain siitä että toinen voisi olla onnellinen. Philippe ajattelee ystävänsä hyvää irtisanoessaan tämän. Kuultuaan Philippen huonovointisuudesta, Driss vie tämän ajelulle ja elokuvan lopuksi jättää tämän ravintolaan odottamaan naisystäväänsä, jota hän ei muuten uskaltaisi tavata. Ei ehkä käytetyin loppu rakkaustarinalle, mutta jälleen Driss näytti ystävälleen suunnan, mistä hän voisi löytää uuden onnen. Yksikään muu hoitaja sitä ei ehkä voisi tuoda, mutta ehkä Eléonore voisi.

                                                                                                                                                               

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti