Vincent on palkkatappaja. Hän on tehnyt tämän ennenkin:
maksanut taksikuskille koko yön palveluista, käynyt kaikki asiakkaat läpi, ja
lopuksi tappanut kuskin. Sama kaava toteutuisi taas, ja hän hoitaisi työnsä
ongelmitta kuin ammattilainen.
Max on taksikuski. Hänellä on Los Angelesin siistein auto,
vaikka tekee hommaa väliaikaisesti. Tähtäimessä on oman limusiinifirman
aloittaminen, ja imagon luominen kannattaa aloittaa ajoissa. Nopeimmat reitit
hän tuntee minuutilleen, ja tottelee aina sääntöjä ja asiakkaan etua.
Tänä yönä Max on Vincentin kuski. Hän hoitaa asiakkaansa
tarkkaan arvioidussa ajassa pyydettyyn osoitteeseen, ja jää sievää
rahapalkkiota vastaan odottamaan tätä ulkopuolelle vastoin firman ohjeita. Heti
alusta miesten välille syntyy mielenkiintoinen dynamiikka, Vincent poimii ja
päättelee vaivattomasti että Maxin väliaikaistyö on kestänyt 12 vuotta, ja hän
ei ole tyyppi joka uskaltautuisi soittamaan naiselle joka jätti hänelle
numeronsa.
Max on unelmoija, Vincent toimija. Taksin katolle tippuu
ruumis, ja Max ei ole enää tietämätön sivullinen, vaan mukana paljon
laajemmassa kuviossa. Ruumis takakontissaan ja ase takaraivollaan hän joutuu
jatkamaan seuraavan uhrin osoitteeseen.
Samalla kun taksikuski vastentahtoisesti sekaantuu palkkatappajan
työntekoon, Vincent joutuu hoitamaan ongelmia taksifirman pomon ja
vahingoittuneen auton välillä, eikä kovin kaunissanaisesti ja Max tuskin on
enää esimiehensä suosiossa.
Myöhemmin taksinkuljettaja antaa samalla mitalla takaisin:
he päätyvät vierailemaan Maxin äidin luo sairaalaan, ja tämä onnistuu
livahtamaan mukanaan Vincentin laukku ja tiedot lopuista uhreista. Heittäessään
laukun alas kävelysillalta, hän vahingossa joutuu vielä syvemmälle kuvioon ja
poliisitutkimuksiin.
Heti alusta Vincent tuntui tietävän valinneensa hyvän
kuskin. Hän uskoi, että mies joka ei uskalla soittaa tai koskaan tarttua unelmiinsa
ei myöskään osaa ottaa jalkoja alleen. Ja siinä hän on oikeassa, vaikka monia
tilanteita pakoon ei olekaan, Max ei tunnu edes etsivän sellaisia vaan alistuu
kohtaloonsa. Papereiden hävittäminen on ainoa epätoivoinen yritys mikä hänestä
löytyy.
Vincent tekee virhearvion, kun luulee että tästä napista
painamalla saisi pidettyä Maxista vielä lujemmin kiinni. Hän osoittaa jokaisen
kohdan, jossa Max on epäonnistuja ja säälittävä esitys yrityksestä olla jotain.
Kuitenkin Vincent itse on vielä surullisempi hahmo kuin unelmoija Max, joka
valehtelee äidilleen jo tekevänsä unelmiensa työtä. Vincentillä ei tunnu
lainkaan olevan suunnitelmaa tai päämäärää, hän etenee vain listaa nimi
kerrallaan miettimättä tai kyseenalaistamatta. Hän hoitaa työnsä hyvin, mutta on
elää surullisen yksiulotteista elämää.
Lopulta Max ottaa ohjat käsiinsä, ei pelkästään soita
tytölle vaan pelastaa tämän hengen ja voittaa viimeisen kohtaamisen kasvotusten
Vincentin kanssa. Pulp Fictionia muistuttavassa satunnaisessa luotisateessa vain Vincentiin osuu. Mahtaako kyseessä olla hyvä tuuri vai Jumalallinen väliintulo? Loppupeleissä kuitenkin Max on sankari, ja Vincent jää kulkemaan
päämäärätöntä kehää LA:n metrojärjestelmässä, kuten on kiertänyt elämässäänkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti